Familiaal en duurzaam verder groeien, ook in 2023

Voor het tweede jaar op rij is Cleandienst opgenomen in de Trends Gazelle Top 100. Het betekent dat we als marktleider in kantorenschoonmaak in West-Vlaanderen blijven groeien en verder kunnen bouwen aan ons toekomstverhaal. Tegelijkertijd maakt het ons trots, want de verdere uitbouw van ons bedrijf gaat geenszins ten koste van ons unieke familiale karakter dat we zo hard koesteren. Dit jaar eindigden we op de 81ste plaats. 

Toen zaakvoerster Lucie Huys een zevental jaar geleden een actievere rol opnam in het bedrijf dat haar vader op de rails had gezet, stond de familiale aanpak nooit ter discussie. Integendeel, het is een troef waar Cleandienst nog sterker wilde op inzetten.

Het familiale uit zich op verschillende manieren. Zo zijn we door de korte communicatielijnen heel wendbaar als bedrijf en kunnen we snel beslissingen nemen. Bij ons geen anonieme helpdesk als zich problemen voordoen, maar een rechtstreeks contact met bevoegde beslissingsnemers. Of als een klant vraagt om snel op te starten, kunnen we meteen in actie schieten en hoeven we geen eindeloze interne procedures te doorlopen. Het zorgt ervoor dat we snel de juiste poetshulp kunnen vinden voor onze klant.

Want we merken dat bedrijven sinds Corona meer dan ooit ontzorgd willen worden en dat is begrijpelijk. Want in deze onzekere economische tijden waar een onvervalste war for talent woedt, mag de schoonmaak van je bedrijf geen extra zorg betekenen. Je moet je als ondernemer op andere uitdagingen kunnen richten. We huiveren dan ook van verhalen over bedrijven wiens medewerkers een paar uur per week moeten meedraaien in de schoonmaak om het onvolledige werk van een externe firma op te lossen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Bedrijven ontzorgen, dat is vaak een kwestie van de juiste match te vinden tussen klant en schoonmaker. Met Cleandienst stellen we ons steeds de vraag welke schoonmaker het meest geschikt is voor welk bedrijf. Want we blijven nog altijd werken met mensen die elk hun sterktes en voorkeuren hebben. Hoe meer we hieraan kunnen beantwoorden, hoe groter hun werkplezier, maar hoe beter ze ook zullen renderen bij de klant.

Mensen die graag regelmaat en structuur hebben in hun werk, plaats je dus beter niet in een omgeving waar opdrachten en planningen elk uur van de dag kunnen veranderen. Dat is voor niemand een goede keuze. Of als mensen van buitenlandse origine nog niet ver genoeg staan in de taalcoaching die we hen aanbieden, dan laat je ze beter eerst nog meewerken in een ruimer team en zet je ze best nog niet alleen bij een klant.

Het zijn dat soort afwegingen die voor tevreden klanten én medewerkers zorgen. En dat kan je natuurlijk alleen maar als je alle teammedewerkers persoonlijk blijft kennen. Daarom is groei in medewerkers geen doel op zich voor ons bedrijf, het is de kwaliteit van onze dienstverlening die voorop moet blijven staan.

Wat de toekomst brengt? Nog meer dan voorheen willen we inzetten op duurzaamheid. Dan hebben we het niet alleen over het blijvend investeren in onze mensen, maar ook over het actief nadenken over het ecologisch maken van onze zoals bijvoorbeeld het bewuster nadenken rond het gebruik van hoeveelheden water of schoonmaakproducten.

Het mag duidelijk zijn: als typisch West-Vlaamse ondernemers kijken we naar de toekomst en willen we vooral ‘deure doen’, met respect voor klant en medewerker.